Forum Forum Wiceprzewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury Strona Główna Forum Wiceprzewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury
JANUSZA PIECHOCIŃSKIEGO o TRANSPORCIE
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Realizacja kolejowych projektow Funduszu spojnosci

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Wiceprzewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury Strona Główna -> Transport kolejowy
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
piechocinski
Administrator



Dołączył: 03 Lip 2007
Posty: 391
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 9:02, 04 Lip 2007    Temat postu: Realizacja kolejowych projektow Funduszu spojnosci

Realizacja kolejowych projektów Funduszu Spójności

Rolę Instytucji Pośredniczącej w zarządzaniu (IPZ ) dla transportowej części Funduszu Spójności ( w tym dawnego funduszu ISPA z lat 2000-2003 ) pełni Ministerstwo Transportu Należy :ocena projektów ,przekazywanie aplikacji do Instytucji Zarządzającej –Ministerstwa Rozwoju Regionalnego ,kontrolę zamówień publicznych dla zaakceptowanych projektów (ex-ante ),monitoring i kontrolę a także weryfikacja wniosków płatności zaliczkowe ,pośrednie czy końcowe. Podmiotami odpowiedzialnymi za realizację (POZR )w przypadku FS są PKP PLK i GDDKiA.

Na koniec lipca 2005 roku Ministerstwo transportu obsługuje w omówionym zakresie 34 projekty zatwierdzone w latach 2000-2005 ,w ramach których podpisano do końca lipca 114 kontraktów. W ramach Funduszu Spójności na łączną kwotę 2091 mln EUR na drogi na realizację celu- zwiększenie spójności sieci drog w układzie krajowym i europejskim przeznaczono na budowę i modernizację autostrad i dróg ekspresowych 1195 mln EUR .( 57 %).Na liniach kolejowych w osiągnięciu celu –zwiększenie prędkości kursowania pociągów i dostosowania do systemów przewozów multimodalnych na modernizację międzynarodowych połączeń kolejowych przeznaczono 896 mln EUR (tj.43 % ) .
W roku 2006 do 31 lipca zawarto 24 kontrakty w ramach projektów FS na łączną kwote 309 mln EUR w tym 10 kontraktów kolejowych na kwote 132,4 mln EUR i 11 kontraktów drogowych na kwote 163,7 mln EUR i 3 projekty pomocy technicznej realizowanych przez Ministerstwo Transportu na kwote 13 507,53 mln EUR.W procedurze zamówień publicznych znajduje się 18 projektów – 12 w sektorze drogowym i 6 w kolejowym. Jednocześnie MT przekazało do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego wnioski o modyfikacje dla 15 projektów ISPA-FS w tym 10 z propozycja zmiany alokacji FS.

Na podstawie zgłoszonych wnioskow o płatności Komisja Europejska przekazała Polsce środki FS licząc narastająco od początku realizacji projektów ISPA-FS w kwocie 815,078 mln EUR. Na rachunki beneficjentów PKP PLK i GDDKiA przekazano ramach FS 814,941 mln EUR. Dla GDDKIA przekazano 611,137 mln EUR ,dla PLK 203,237 mln EUR.W zakresie pomocy technicznej realizowanej w Ministerstwie Transportu wydano 0,704 mln EUR.W tym roku od 1 stycznia do 31 lipca przekazano na rachunki beneficjentów środki FS w wysokości 314,159 mln EUR w tym dla sektora drogowego – 286,722 mln EUR i dla kolejowego 27,437 mln EUR. Na cały rok 2006 zaplanowano przekazanie do Komisji Europejskiej wniosków o płatność na kwotę 370,110 mln EUR w podziale na drogi-253,660 mln EUR i kolej 116,449 mln EUR.
Komisja Europejska z wniosków przekazanych w latach 2004-2005 nie wydała decyzji o dofinansowaniu na dwa projekty w tym jeden kolejowy- Modernizacja linii kolejowej E – 59 ,odcinek Wrocław-Poznań, etap II, odcinek Wrocław –Rawicz. Proponowana wartość środków unijnych 213,7 mln EUR, projekt został zablokowany ze względu na nieuregulowane kwestie dotyczące wyznaczenia obszarów sieci Natura 2000.
W tej sprawie Ministerstwo transportu prowadzi negocjacje z Komisją Europejską. W celu wykorzystania dostępnej kwoty alokacji na lata 2004-2006 zgłoszono bądź planuje się zgłoszenie pięciu nowych projektow w tym dwa kolejowe:
• Modernizacja linii kolejowej CE 59 ,odc. Międzylesie – Szczecin ,przygotowanie dokumentacji przedprojektowej ( 3,9 mln EUR ),wniosek przekazany Komisji Europejskiej
Modernizacja linii kolejowej E 65 ,odc. Grodzisk Mazowiecki-granica państwa ,przygotowanie dokumentacji przedprojektowej (3,4 mln EUR ),wniosek przekazany Komisji Europejskiej
Projekty dla których nie zostaną wydane decyzje o współfinansowanie w 2006 roku będą się ubiegać o środki w nowej perspektywie finansowej 2007 – 2013.

Do najważniejszych problemów związanych z przygotowaniem i realizacją projektów Funduszu Spójności w zakresie transportu zalicza się :
• Procedury dotyczące ocen oddziaływania na środowisko. Komisja Europejska wymaga przedstawienia dowodów na przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko, konsultacji społecznych ,decyzji lokalizacyjnych ,decyzji środowiskowych , pozwoleń na budowę. Problemy te ze szczególna siłą ujawniły się s po wejściu w życie nowej ustawy Prawo Ochrony Środowiska i wdrożeniu programu Natura 2000.Problem ten dotyczy już dwóch projektów kolejowych –modernizacja linii kolejowej E 20 ,odc. Siedlce –Terespol ,etap I i modernizacja linii kolejowej E 30 , odc. Węgliniec – Zgorzelec oraz Węgliniec – Bielawa Dolna.
• Brak możliwości wypłacania zaliczek ze środków budżetowych wykonawcom projektów FS gdzie zwłaszcza przy kontraktach ryczałtowych na usługi wykonawca nie może wystawiać faktur do czasu zakończenia prac .
• Przekroczenia budżetu projektów ofertach składanych w przetargach co jest konsekwencja unieważniania postępowań ,rezygnacji z części zakresu rzeczowego projektu czy też zwiększenia nakładów krajowych. Tego typu problemy występują przy następujących projektach kolejowych : modernizacja linii kolejowej E 20 ,odc. Siedlce Terespol ,etap I ;modernizacja linii kolejowej E 30 ,odc. Węgliniec – Legnica ;poprawa infrastruktury kolejowej – eliminacja wąskich gardeł operacyjnych.
• Procedury prawa zamówień publicznych tym głownie związane z procesem odwoławczym oraz kontrola ex-ante
• Problemy związane z potencjałem wykonawców , ich płynnością finansowa ,upadłość wykonawców i podwykonawców ,deficyt wykwalifikowanych kadr ,opóźnienia w realizacji kontraktów. Tego typu problemy występują na projektach : modernizacja linii kolejowej E 20 , odc. . Siedlce – Terespol ,pomoc techniczna dla przygotowania projektu ;modernizacja linii kolejowej E 20/ CE 20 ( prace pozostałe ).



Nazwa Dane finansowe o projekcie
w sektorze transportu
Lp. Projekt
(numer i nazwa) Podmiot odpowiedzialny za realizację Koszt całkowity inwestycji (EURO) Koszt całkowity kwalifikowany (EURO) Całkowita kwota dofinansowania Fundusz Spójności (EURO) Fundusz Spójności (%)
(6/5)
Projekty zatwierdzone w 2000 r.
1 Modernizacja l.kolej.
E-20, odc. Mińsk Maz. - Siedlce PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 132 465 914 124 595 625 93 446 719 75 %
2 Modernizacja l.kolej.
E-20, odc. Rzepin – gr. państwa PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 24 195 902 23 033 384 17 275 038 75 %
SUMA transport 2000 r. 156 661 816 147 629 009 110 721 757

Projekty zatwierdzone w 2001 r.
1 Modernizacja l.kolej.
E-30, odc. Węgliniec-Legnica PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 160 423 329 123 783 000 92 837 250 75 %
2 Modernizacja węzła kolejowego w Poznaniu PKP Linie kolejowe S.A. 105 104 340 102 926 740 77 195 055 75 %
3 Poprawa infrastruktury kolejowej w Polsce – „wąskie gardła” PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 135 420 000 111 000 000 83 250 000 75 %
4 Pomoc techn. dla przyg. proj. moder. l.kolej.
E-65, odc. Warszawa-Działdowo-Gdynia PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 14 900 000 14 900 000 11 175 000 75 %
SUMA transport 2001 r. 415 847 669 352 609 740 264 457 305

Projekty zatwierdzone w 2002 r.
1 Modernizacja linii kolejowej E-20 na odcinku Siedlce -Terespol, Faza I. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 191 194 000 185 274 000 138 955 000 75 %
2 Modernizacja linii kolejowej E-30 na odcinku Węgliniec – Bielawa Dolna (Horka) i Węgliniec - Zgorzelec PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 90 499 138 83 451 000 62 588 250 75 %
3 Pomoc techn. Dla przygot. Proj. Modern. l.kolej. E-75 na odcinku Warszawa - Białystok – Sokółka – Trakiszki (Rail Baltica) PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 2 400 000 2 400 000 1 920 000 80 %
4 Pomoc techn. Dla przygot. Projektu modernizacji l. kolej. (E-20 i CE-20) – pozostałe prace PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 3 750 000 3 750 000 2 812 500 75 %
SUMA transport 2002 r. 287 843 138 274 875 000 206 275 750

Projekty zatwierdzone w 2003 r.
1 Pomoc techn. Dla przylot. Projektu „modernizacji l.kolej. E-30/CE-30 na odcinku Opole – Katowice – Kraków” PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 3 625 000 3 625 000 2 718 750 75 %
SUMA transport 2003 r. 3 625 000 3 625 000 2 718 750

Projekty zatwierdzone w 2004 r.
1 Modernizacja l. kolej.
E-59, odcinek: Wrocław – Rawicz, etap I PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 30 000 000 30 000 000 25 500 000 85 %
2 Modernizacja l. kolej.
E-65, odcinek: Warszawa – Gdynia, etap I PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 42 403 200 42 403 200 36 042 720 85 %
3 Pomoc w zakresie przygotowania i wdrażania projektów kolejowych współfinansowanych z FS Ministerstwo Transportu 2 000 000 2 000 000 1 700 000 85 %
SUMA transport 2004 r. 74 403 200 74 403 200 63 242 720

Projekty zatwierdzone w 2005 r.
Modernizacja l. kolej.
E-65 odcinek Warszawa – Gdynia (etap II) PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 480 325 000 475 522 000 399 438 480 84 %
SUMA transport 2005 r. 480 325 000 475 522 000 399 438 480

SUMA Transport 2000 - 2005 1 418 705 823 1 328 663 949 1046854762

Opracował Janusz Piechocinski


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ciekawy
Gość






PostWysłany: Śro 21:22, 25 Lut 2009    Temat postu: Re: Realizacja kolejowych projektow Funduszu spojnosci

Czy coś wiadomo na temat rozpoczecia prac modernizacyjnych na linii E-75 odcinek od Warszawy przez Tłuszcz do Białegostoku. K
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Wiceprzewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury Strona Główna -> Transport kolejowy Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin