Forum Forum Wiceprzewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury Strona Główna Forum Wiceprzewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury
JANUSZA PIECHOCIŃSKIEGO o TRANSPORCIE
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Kolejowa Mieszkaniówka

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Wiceprzewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury Strona Główna -> Transport kolejowy
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
piechocinski
Administrator



Dołączył: 03 Lip 2007
Posty: 391
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 15:06, 03 Lip 2007    Temat postu: Kolejowa Mieszkaniówka

Kolejowa mieszkaniówka

Od początku 2000 roku PKP sprzedała prawie 47 tysięcy mieszkań .W wyniku tych działań koszty gospodarki mieszkaniowej z 282,6 mln zł. w 2001 spadły do173.6 mln zł w 2001 roku. czyli o 109 mln zł przychody zaś wzrosły z 123.9 mln zł do 154,9 mln zł .Przy czym co istotne wynik na działalności mieszkaniowej w lokalach w budynkach eksploatacyjnych zawsze przez te lata był dodatni i stale ujemny w lokalach w budynkach mieszkalnych. Wynik w gospodarce mieszkaniowej minus 158 w 2001 ,141 w 2002, 11,6 w 2003 ,2,9 za okres styczeń-litopad 2004,18,7 mln za 2005.Widać wiec wyraznie,że pozostałe na stanie PKP mieszkania generują poważny wynik ujemny i wyhamowana została dynamika zmniejszania straty finansowej.

Sprzedaż mieszkań w latach 2000-2005 :
• 2000r.-10.130 lokali,
• 2001r.- 7582 lokale,
• 2002r.- 10399 lokali,
• 2003r.- 7094 lokali ,
• 2004r.- 6354 lokali,
• 2005 r.- 5105 lokali .

Przyczynami spowolnienia w ostatnich dwóch latach sprzedaży mieszkań były
problemy z regulacją stanów prawnych gruntów na których położone są budynki mieszkalne i znaczny spadek zainteresowania wykupem spowodowany m.in. wprowadzeniem od 1 maja 2004 roku opłaty od czynności cywilno-prawnych liczonej od wartości rynkowej lokalu.

W latach 2000-2005 PKP ze sprzedaży lokali mieszkalnych uzyskała 167,5 mln zł. Rozwiązano także rezerwę w wysokości 342 mln zł na przewidywana stratę z tytułu sprzedaży i nieodpłatnego przekazywania mieszkań na rzecz gmin.
Na początku 2006 roku PKP posiadała około 50,6 tyś. lokali mieszkalnych z czego prawie 17 tyś. nie może być sprzedana .Ponad 5,3 tys. nie podlega sprzedaży (art.41 ust.1 ) ze względu na to, że znajduje się w budynkach wykorzystywanych do celów zarządzania koleją lub eksploatacji i utrzymania ,około 10 tyś. mieszkań znajduje się na terenach przykolejowych w odległości poniżej 20 metrów od torów .Położenie takich budynków nie spełnia warunków określonych przepisami Ministra Infrastruktury w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie budowli i budynków , drzew lub krzewów ,elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowych a także sposobu urządzania i utrzymywania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych (z dnia 10 listopada 2004 r. ) .Ponad 1700 mieszkań znajduje się na gruntach będących własnością osób trzecich i uregulowanie stanu prawnego gruntu na rzecz PKP wymaga poniesienia dużych nakładów finansowych przekraczających ewentualne wpływy ze sprzedaży.
Przygotowywany na rok 2006 plan sprzedaży i przekazywania lokali mieszkalnych gminom zakłada zmniejszenie zasobów o 13,1 tyś. mieszkań. Na rok 2007 PKP dysponować będzie ok.20 tyś. mieszkań które mogą podlegać zbyciu.
Samorządom gminnym i spółdzielniom mieszkaniowym przekazano łącznie 5,9 tyś .mieszkań .Gminy jednak ze względu na skutki finansowe przejęcia i dalszego utrzymywania substancji mieszkaniowej , która w zdecydowanej większości jest w złym stanie technicznym a większość lokali jest zadłużona, nie przejawiają woli szybkiego przejęcia lokali od PKP.
W tej sytuacji realizacja planów zbywania mieszkań z zasobów mieszkaniowych PKP wydaje się mało realna. Realizacje dotychczasowych działań służb PKP zdecydowanie oceniła negatywnie Najwyższa Izba Kontroli (informacja o wynikach kontroli gospodarowania mieniem przez PKP S.A. z 2005 roku – na stronie bip.nik.gov.pl ) .Pamiętać tez należy ,że w zasobach pozostały z reguły mieszkania dla których nie znaleziono dotąd nabywców. W tej sytuacji strata finansowa w gospodarce mieszkaniowej PKP może znacząco wzrosnąć.
W znacznej mierze jedynym realnym sposobem redukcji kosztów w gospodarce mieszkaniami pozostaje ich przekazanie gminom. Warto więc już dziś pamiętać o potrzebie nowelizacji art.81 (ustawy z dnia 8 września o komercjalizacji ,restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe ) i przedłużeniu terminu przekazywania mieszkań gminom , co najmniej do końca grudnia 2007 roku .

Janusz Piechociński Zespół doradców Gospodarczych TOR


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Wiceprzewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury Strona Główna -> Transport kolejowy Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin