Forum Forum Wiceprzewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury Strona Główna Forum Wiceprzewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury
JANUSZA PIECHOCIŃSKIEGO o TRANSPORCIE
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

opłaty lotniskowe w nowej dyrektywie

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Wiceprzewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury Strona Główna -> Lotnictwo i Porty Lotnicze
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
piechocinski 1
Gość






PostWysłany: Wto 7:51, 08 Kwi 2008    Temat postu: opłaty lotniskowe w nowej dyrektywie

Projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie opłat lotniskowych

Regulacja ma dotyczyć całego EOG i jest częścią szerszej inicjatywy, która ma na celu podnoszenie wydajności lotnisk i promowanie optymalnego wykorzystania ich ograniczonej przepustowości. Regulacja ta będzie dotyczyć 96 % ruchu lotniczego w Europie.
Projekt poddano konsultacjom (w tym także z PPL), analizowano jego skutki, rozpatrując 4 warianty:
1).- pozostawienie obecnej sytuacji bez zmian
2).- dobrowolne przyjęcie uzgodnionych stanowisk przez obie strony;
3).- przyjęcie aktu wspólnotowego ustalającego ramy przyjmowanych zasad odpłatności na poziomie ogólnokrajowym, przy stosowaniu kilku wspólnych zasad dla zarządzających lotniskami, oraz
4).- przyjęcie jednolitej dla UE metody wyliczania opłat.
Ustalono, że optymalnym rozwiązaniem jest 3-ci wariant (dyrektywa), gdyż wspólny zestaw podstawowych reguł dotyczących opłat lotniskowych wprowadzi uczciwe zasady relacji między partnerami. Te zasady to:
• brak dyskryminacji,
• regularne konsultacje i usuwanie nieprawidłowości,
• obustronna jawność, (np. plany rozbudowy infrastruktury – prognozy ruchu i wymagania związane z wykorzystaniem floty. Projekt dyrektywy zawiera listę minimalnego zakresu informacji jakie strony powinny sobie przekazywać minimum raz do roku). Zasada jawności jest zawężona tylko do informacji wymienianych między stronami, czyli informacje te są poufne i powinny być traktowane ze stosowną pieczołowitością i nie udostępniane na zewnątrz. Dostęp do tych informacji może mieć jedynie państwowy, niezależny organ regulacyjny,
• normy jakości (odloty i przesiadki),
• zróżnicowanie opłat (ustalane przy niezmiennych kryteriach, utrzymana możliwość elastycznego ustalania wysokości opłat na szczeblu krajowym, w tym w stosunku do przewoźników tzw. „niskokosztowych”; natomiast inną kwestią pozostaje ruch pasażerski – korzystanie z terminalu, również na zasadach niedyskryminacyjnych),
• ujednolicenie zakresu finansowania ochrony ,
• gwarantem przestrzegania tych postanowień – niezależny organ regulacyjny na szczeblu ogólnopaństwowym.

Projekt zawiera 13 artykułów, a w pierwszym z nich precyzuje m.in. zakres obowiązywania:
- do wszystkich portów lotniczych EOG, otwartych dla ruchu handlowego obsługujących rocznie ponad 1 milion pasażerów lub 25 000 ton ładunków; oraz
- wyłącza ze swojego zakresu opłaty pobierane za korzystanie:
‘ z trasowych i terminalowych służb żeglugi powietrznej zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (WE) 1794/2006 (wspólny schemat opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej) oraz
‘’ z usług obsługi naziemnej, o których mowa w Załączniku do dyrektywy Rady 96/67/WE (dostęp do rynku usług obsługi naziemnej w portach lotniczych Wspólnoty).



W dniu 15 stycznia 2008 r. Parlament Europejski przyjął w pierwszym czytaniu poprawki do propozycji Komisji ustanawiającej jednolite zasady naliczania opłat lotniskowych przez porty lotnicze na terenie Wspólnoty.
Zgodnie z proponowaną przez posłów poprawką, proponowana dyrektywa będzie mieć zastosowanie do wszystkich portów lotniczych obsługujących rocznie ponad 5 milionów pasażerów lub ponad 15 % wszystkich pasażerów w ciągu roku w danym państwie członkowskim. W kształcie proponowanym przez posłów, dyrektywa obejmie 67 europejskich portów lotniczych, w tym warszawskie Okęcie jako jedyne z polskich lotnisk. Państwa Członkowskie będą jednak mogły stosować dyrektywę także do innych portów lotniczych, jeżeli okaże się to konieczne po przeprowadzeniu dokładnego dochodzenia przez krajowy organ ochrony konkurencji.

Parlament przyjął również poprawki precyzujące definicje opłat lotniskowych, sieci portów lotniczych, poziomu jakości usług, jakie ma świadczyć dany zarządzający portem lotniczym w zamian za opłatę lotniskową oraz finansowania nowych projektów w zakresie infrastruktury.
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Wiceprzewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury Strona Główna -> Lotnictwo i Porty Lotnicze Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin