Forum Forum Wiceprzewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury Strona Główna Forum Wiceprzewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury
JANUSZA PIECHOCIŃSKIEGO o TRANSPORCIE
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

pojazdy zabytkowe i e-myto

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Wiceprzewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury Strona Główna -> Drogi krajowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Tomasz Skrzelinski
Gość






PostWysłany: Wto 15:49, 07 Lut 2012    Temat postu: pojazdy zabytkowe i e-myto

Niniejsze pismo przesyłam w trosce o należytą opiekę nad
zabytkami motoryzacji.
Zostało ono bez efektów przesłane w październiku 2011 roku m.in do Sejmowej Komisji Infrastruktury której jest Pan V-ce Przewodniczącym

W związku z wprowadzeniem od 1 lipca 2011 roku w Polsce elektronicznych systemów opłat na niektórych odcinkach dróg początkowo dla pojazdów o masie powyżej 3,5 tony, a w przyszłości dla większej ilości dróg i większej ilości lub rodzajów pojazdów - Klub Pojazdów Zabytkowych Fundacji Ochrony Zabytków Militarnych zwraca się w imieniu polskich kolekcjonerów z wnioskiem o zweryfikowanie statusu pojazdów zabytkowych w tym systemie.

Zgodnie z definicją w Ustawie o ruchu drogowym - są to pojazdy ujęte w ewidencjach lub rejestrach zabytków ruchomych, a w rezultacie procedur dopuszczania do ruchu - posiadające wyróżniające się żółte tablice rejestracyjne.
Wśród zarejestrowanych już w Polsce ponad 7.000 takich obiektów, według aktualnych danych z Narodowego Instytutu Dziedzictwa jest skatalogowanych w REJESTRZE 12 szt., a w EWIDENCJI 233 szt. zabytkowych pojazdów o masie ponad 3,5 tony i te pojazdy już są według obecnych przepisów zobowiązane wnosić dodatkowe opłaty.
Są to np. polskie zabytkowe autobusy JELCZ-RTO, zabytkowe wozy strażackie, wojskowe ciężarówki w okresu II Wojny Światowej, czyli pojazdy nie świadczące już usług transportowych, ale dokumentujące stan techniki motoryzacyjnej sprzed lat.
Dzięki wysiłkowi kolekcjonerów te pojazdy mogą się przemieszczać, a dodatkowe opłaty im w tym przeszkadzają. Na dodatek starych pojazdów wręcz nie wypada prezentować ze współczesnym elektronicznym wyposażeniem za szybą, a niektóre z nich szyb wcale nie mają

Wszystkie pojazdy zabytkowe uznane przez Służby Konserwatorskie za świadectwo minionej techniki, mimo iż na ich odbudowę i utrzymanie Właściciele nie dostają żadnej finansowej dotacji od Państwa, korzystają jednak z kilku udogodnień przewidzianych przez Ustawodawcę jak:
- zgodnie z Ustawą o zabytkach i ochronie nad zabytkami: ogólna opieka Państwa
nad zabytkami, w tym nad zabytkami motoryzacji;
- zgodnie z Prawem o Ruchu Drogowym: możliwość bezterminowej rejestracji
pojazdów zabytkowych ze specjalną wyróżniającą wehikuł tablicą;
- zgodnie z Ustawą o ubezpieczeniach komunikacyjnych: możliwość wnoszenia
okresowych opłat obowiązkowego OC dla pojazdów historycznych;
- zgodnie z Ustawami z 7 lutego 2002 i 30 października 2002 o podatkach i opłatach
lokalnych: zwolnienie z podatku od środków transportowych (wszelkich) pojazdów
zabytkowych w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym.
Ponieważ takie pojazdy wyprodukowano wiele lat temu, nie mają więc najmniejszej technicznej możliwości spełniać obecnych norm ekologicznych preferujących pojazdy najnowsze - i są na starcie skazane na największe opłaty drogowe.

Pojazdy zabytkowe stanowią wprawdzie margines ruchu drogowego w Polsce, ale ich pominięcie w Rozporządzeniu z dnia 30 kwietnia w oparciu o Ustawę z dnia 21 marca 1985 art. 13 wyłączającą z opłat niektóre grupy pojazdów, środowisko kolekcjonerów w Polsce odbiera jako błąd do skorygowania, bo nie oddający dotychczasowej intencji Ustawodawcy w sprawie ochrony zabytków.

Klub Pojazdów Zabytkowych wnioskuje więc o zmianę przepisu wprowadzającego opłaty drogowe poprzez wyłączenie z nich pojazdów zabytkowych bezpośrednio i samodzielnie poruszających się (nie transportowanych) po wszystkich drogach publicznych w Polsce objętych systemem elektronicznego poboru opłat.

Tomasz Skrzeliński, rzeczoznawca samochodowy Min.Infrastruktury, Prezes Klubu Pojazdów Zabytkowych, [link widoczny dla zalogowanych]
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Wiceprzewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury Strona Główna -> Drogi krajowe Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin