Autor Wiadomość
i105n2k
PostWysłany: Wto 20:15, 02 Paź 2007    Temat postu:

brok napisał:
Nie do końca się z tym zgodzę, powszechnie wiadomo, że przejęcia majątku PKP przez samorządy lokalne niesie ze sobą zagrożenia, wszak najłatwiej wszystko ze złomować a grunty po kolei sprzedać (przykład gminy Brześć Kujawski, Krośniewice, gdzie jest bardzo niepewna sytuacja.
Ale są też pozytywne przykłady takie jak Ełku, Rewala, czy Pleszewa.


Idea przejmowania deficytowych linii kolejowych przez samorządy było organizowanie przewozów pasażerskim właśnie przez samorządy, tworząc koleje regionalne (polecam przykład Niemiec w tej materii). Jednym z warunków o ile dobrze pamiętam chyba było utrzymanie funkcjonalności linii (czyli złomowanie odpada, nie jestem tego pewien). Rewal, Ełk to wąskie tory pracujące dzięki sutym dotacjom z UM (rocznie ok. 200 000PLN) w ruchu TURYSTYCZNYM. Z tego co wiem SKPL pomimo występowania o dotacje na ruch pasażerski takich dotacji nie otrzymuje. Ostatnio temat był dość dokładnie wałkowany na forum wąskotorowym 750mm.pl Smile
brok
PostWysłany: Pon 16:58, 01 Paź 2007    Temat postu:

i105n2k napisał:
brok napisał:
W kwestii usamorządowienia kolejowych przewozów pasażerskich, może warto przyjrzeć się pierwszym doświadczeniom zebranym przy okazji przejęcia przez samorządy kolei wąskotorowych w kraju.
Podaje link do strony największego niezależnego operatora na wąskim torze SKPL


Czyli totalnej zlewce moczem ciepłym przez samorządy ? Tak, to jest prawdziwe usamorządowienie.


Nie do końca się z tym zgodzę, powszechnie wiadomo, że przejęcia majątku PKP przez samorządy lokalne niesie ze sobą zagrożenia, wszak najłatwiej wszystko ze złomować a grunty po kolei sprzedać (przykład gminy Brześć Kujawski, Krośniewice, gdzie jest bardzo niepewna sytuacja.
Ale są też pozytywne przykłady takie jak Ełku, Rewala, czy Pleszewa.
i105n2k
PostWysłany: Pią 20:29, 28 Wrz 2007    Temat postu:

brok napisał:
W kwestii usamorządowienia kolejowych przewozów pasażerskich, może warto przyjrzeć się pierwszym doświadczeniom zebranym przy okazji przejęcia przez samorządy kolei wąskotorowych w kraju.
Podaje link do strony największego niezależnego operatora na wąskim torze SKPL


Czyli totalnej zlewce moczem ciepłym przez samorządy ? Tak, to jest prawdziwe usamorządowienie.
brok
PostWysłany: Pon 10:29, 17 Wrz 2007    Temat postu:

W kwestii usamorządowienia kolejowych przewozów pasażerskich, może warto przyjrzeć się pierwszym doświadczeniom zebranym przy okazji przejęcia przez samorządy kolei wąskotorowych w kraju.
Podaje link do strony największego niezależnego operatora na wąskim torze : http://www.skpl.kalisz.pl/news.shtml
piechocinski
PostWysłany: Sob 18:11, 08 Wrz 2007    Temat postu:

pełna zgoda tylko ze w kujawskim samorzad miał tabor ktory mozna było zaoferować przewoznikom KM mają poważne problemy taborowe i na dziś stan taboru jest wysoce niewystarczający co do udostepnienia autobusów szynowych arivie i PCC rozmawiałem o takiej możliwości z prezesem Olendrem ,zobaczymy czy wstęopne rozmowy obu stron pozwolą zrealizować tak sprawę pozdrowienia
rufio198
PostWysłany: Nie 21:01, 26 Sie 2007    Temat postu:

[quote="belzebub2"]
piechocinski napisał:
a kto mogłby przystapić do takiego przeytargu skoro KM brakuje taboru a potencjalni przewoznicy pasazerscy nie dysponuja taborem?

Panie Januszu

Za płotem Mazowsza w Kuj-Pom firma PCC Ariva wygrała przetarg na przewozy taborem Spalinowym. Czy nie pojawia się szansa odciążenia KM i przekazanie linii Nasielsk - Sierpc pod zarząd ww. firmy? Przekazanie 2 autobusów szynowych do tej firmy plus jej mozliwości sprowadzenia taboru z zagranicy powinny zaowocować reaktywacją bezposredniego połaczenia Nasielska z Toruniem. Myslę ze i Płock na tym by zyskał od strony Sierpca. Obsługa tylko potoku podróznych do Petrochemi i do szkół i uczelni przynosiłaby zysk. To zaledwie 35 km czyli około 40 minut jazdy. Autobus chyba jedzie dłuzej?

KM zmniejszyłaby pracę eksploatacyjną czyli wymierne korzyści a jeżeli PCC Rail Ariva pobierze taką samą kwotę (12,5) jak w Kuj- Pom to chyba się opłaca taka operacja.
Nie traktujmy KM jako jedynaka w sferze przewozów kolejowych. W rodzinie z kilkoma dzieciakami wychowują sie lepiej. Jedynacy są rozbestwieni co widać na przykładzie PR w innych województwach.


Tylko,że KM powstały dlatego żeby samorząd miał wiekszy wpływ na funcjonowanie koleji na terenie woj.Mazowieckiego.Chodziło m.in o to żeby z dotacji samorządu Mazowieckiego nie finansować pociagów na terenie Podkarpacia albo innych województw.O ile sie nie myle samorsządy nie maja żadnych możliwości kontroli na co wydawane sa pieniądze z dotacji przez PR.
W obecnej chwili byłoby conajmniej dziwne gdyby przy takiej strukturze własnościowej w KM jak jest obecnie(de facto spółka samorządowa)i olbrzymich pieniadzach wpompowywanych w KM,samorząd chciałby jeszcze jednego przewoźnika zatrudniać.
Co do braków taborowych -nie jest niczyja wina ,że PR wola ,żeby ich tabor rdzewiał po róznych miastach zamiast wypozyczyć( sprzedać) go KM.
A w woj kuj-pom dlatego wygrała PC Arivva ze tamtejszy samorząd miał dośc współpracy z PR.Pomimo dotacji PR ciagle groziły zawieszeniem połaczęń w/g nich nieopłacalnych.Np. Toruń-Sierp.
darion
PostWysłany: Pią 0:39, 17 Sie 2007    Temat postu:

Mam pytanie do p. Piechocińskiego: czy są w Polsce prawne możliwości przejęcia infrastuktury kolejowej przez samorządy, tak jak to w latach 1993-1996 zrobili Niemcy z niektorymi liniami, ktore podobno byly nierentowne? (patrz:allianz-pro-schiene.de/cms/upload/pdf-Dateien/Publikationen/Miasto_Region_Kolej.pdf) i jakie są możliwości finansowania modernizacji przejętych linii (bo zaniedbania ze strony PLK są wręcz niewyobrażalne). I jeszcze jedno pytanie pozwolę sobie zadać: kiedy w końcu skończy się era niekompetentnych ludzi w spółkach PKP, którzy tylko potrafią narzekać i nic dla nich nie jest możliwe do wykonania, a za to chętnie wzięli by każde pieniądze od Państwa, tylko za bardzo nie potrafią ich spożytkować. Że nie wspomnę już o kilkudziesięciu kolejowych związkach zawodowych.
Pozdrawiam i będę wdzięczny za odpowiedź.
belzebub2
PostWysłany: Czw 8:06, 16 Sie 2007    Temat postu:

[quote="piechocinski"]a kto mogłby przystapić do takiego przeytargu skoro KM brakuje taboru a potencjalni przewoznicy pasazerscy nie dysponuja taborem?

Panie Januszu

Za płotem Mazowsza w Kuj-Pom firma PCC Ariva wygrała przetarg na przewozy taborem Spalinowym. Czy nie pojawia się szansa odciążenia KM i przekazanie linii Nasielsk - Sierpc pod zarząd ww. firmy? Przekazanie 2 autobusów szynowych do tej firmy plus jej mozliwości sprowadzenia taboru z zagranicy powinny zaowocować reaktywacją bezposredniego połaczenia Nasielska z Toruniem. Myslę ze i Płock na tym by zyskał od strony Sierpca. Obsługa tylko potoku podróznych do Petrochemi i do szkół i uczelni przynosiłaby zysk. To zaledwie 35 km czyli około 40 minut jazdy. Autobus chyba jedzie dłuzej?

KM zmniejszyłaby pracę eksploatacyjną czyli wymierne korzyści a jeżeli PCC Rail Ariva pobierze taką samą kwotę (12,5) jak w Kuj- Pom to chyba się opłaca taka operacja.
Nie traktujmy KM jako jedynaka w sferze przewozów kolejowych. W rodzinie z kilkoma dzieciakami wychowują sie lepiej. Jedynacy są rozbestwieni co widać na przykładzie PR w innych województwach.
piechocinski
PostWysłany: Pią 16:04, 20 Lip 2007    Temat postu:

a kto mogłby przystapić do takiego przeytargu skoro KM brakuje taboru a potencjalni przewoznicy pasazerscy nie dysponuja taborem?
Śląsk już parę razy ogłaszał przetarg i nie udało się procedury zakończyć wyłonieniem wykonawcy.
Hubert Pollak
PostWysłany: Pią 15:36, 20 Lip 2007    Temat postu:

Z jednej strony doceniam powstanie i sukces Kolei Mazowieckich. Z drugiej niestety trzeba sobie powiedzieć szczerze powstanie Kolei Mazowieckich blokuje liberalizacje przewozów na ternie województwa mazowieckiego. Mało możliwe się wydaje aby samorząd teraz ogłosił przetarg na obsługę jakiejś linii.

Mimo wszystko ja bym się teraz zastanowił czy nie ogłosić 10 letniego przetargu na obsługę jeden z nieczynnych linii na Mazowszu, oczywiście pod warunkiem stosowania wspólnej oferty taryfowej razem z Kolejami Mazowieckimi.
piechocinski
PostWysłany: Pią 15:53, 13 Lip 2007    Temat postu:

Od spotkania marszałków funkcjonuje grupa robocza ,która prowadzi z Rządem negocjacje na temat warunków na jakich samorządy wojewódzkie przejmą kolejowe przewozy regionalne.Ponizej uzgodnione wśród samorządowców postulaty wobec Rządu RP :



Ustalenia grupy roboczej zespołu samorządowego ds. regionalizacji kolei



1. Przedstawiciele samorządów wojewódzkich generalnie zgadzają się z koncepcją oddłużenia PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. Brak jest zgody na: a) równy podział udziałów pomiędzy 16 samorządów, podział powinien uwzględniać co najmniej kilka parametrów, np. pracę przewozową wykonywaną na rzecz regionalnych przewozów kolejowych , długość linii regionalnych przewozów kolejowych, tras, obszar województwa, liczbę ludności, b) dotacja na wykup udziałów już funkcjonujących spółek ma być obligatoryjna a nie fakultatywna.

2. Na wniosek samorządów spółki grupy PKP zobowiązane są nieodpłatnie przekazywać samorządom linie zbędne.

3. Samorządy postulują wraz z otrzymaniem udziałów o udział w majątku i gwarancje stabilności działania (przekazanie przez PKP SA zaplecza i taboru). Minister właściwy ds. Transportu zobowiąże Prezesa UTK do stabilizacji cen dostępu do infrastruktury w okresie co najmniej do roku 2018 – wzrost stawek o nie więcej niż wskaźnik inflacji ogłaszany przez Prezesa GUS.

4. PKP PLK SA gwarantuje samorządom województw od roku …. utrzymanie na odpowiednim poziomie (vmax 120 km/h) linii niezbędnych do prowadzenia przewozów regionalnych.

5. Projekt ustawy nic nie mówi o finansowaniu przewozów międzywojewódzkich.

6. Projekt ustawy nie zawiera zabezpieczeń przed sprzedażą udziałów przez „obdarowanych”. Projekt powinien zawierać zapis o pierwokupie przez pozostałych udziałowców.

7. Zaproponowana koncepcja oddłużenia powoduje, że organizator staje się przewoźnikiem.

8. Członkowie zespołu apelują o jak najszybsze uchwalenie ustawy o transporcie publicznym.

9. Członkowie zespołu wnoszą o skierowanie 2-3 członków zespołu do monitorowania ewentualnych zmian w umowie spółki PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o.
piechocinski
PostWysłany: Śro 8:46, 04 Lip 2007    Temat postu: Usamorządowienie kolejowych przewozów pasażerskich

Usamorzadowienie kolejowych przewozów pasażerskich.

Proces usamorządowienia kolejowych przewozów pasażerskich rozpoczął się z dniem 1 stycznia 2004 roku kiedy to finansowanie przewozów przeniesiono do budżetów samorządowych województw po podniesieniu ich udziałów w podatkach PIT i CIT .Przez kilka pierwszych miesięcy samorządowcy nie przystąpili do podpisania umów .Kolejarze wozili pasażerów bezumownie ,sytuacja finansowa PKP PR pogorszyła się.Co prawda w ciągu roku i w kolejnych latach sytuacja kontraktowania przewozów poprawiała się ale dopiero w kontraktowaniu usług na nowy rozkład jazdy w 2007 roku mamy do czynienia ze skokiem jakościowym. Poniżej przegląd dotychczas (stan na koniec stycznia ) zawartych

W styczniu 2007 roku zostały podpisane umowy o dofinansowanie kolejowych przewozów regionalnych w 5 województwach. W grudniu umowy podpisały Małopolska i Świętokrzyskie.
W styczniu podpisano umowy w następujących województwach:
1) Kujawsko - pomorskim. Umowa zapewniająca dofinansowanie na poziomie 50 mln PLN zabezpiecza kursowanie 231 pociągów regionalnych w województwie. Umowa została podpisana 5 stycznia.
2) Podlaskim. Umowa zapewnia dofinansowanie na poziomie 10,5 mln PLN co zabezpiecza kursowanie 69 pociągów regionalnych. Umowa została podpisana 16 stycznia
3) Zachodniopomorskim. Umowa zapewnia dofinansowanie na poziomie 35 mln PLN, co zabezpiecza kursowanie 198 pociągów regionalnych. Umowa ta pozwoliła na dalsze polepszanie oferty przewozowej na wielu liniach w województwie zachodniopomorskim, w tym na reaktywację 1 lutego połączeń kolejowych pomiędzy Piła a Wałczem. Umowa została podpisana 16 stycznia.
4) Wielkopolskim. Umowa zapewnia dofinansowanie na poziomie 36 mln PLN i zapewnia kursowanie 346 pociągów regionalnych. Umowa ta pozwoliła na wspólną z woj. Zachodniopomorskim reaktywację połączeń kolejowych Piła - Wałcz. Została podpisana tylko na okres 6 miesięcy, gdyż 1 lipca planowane jest rozpoczęcie działalności przez spółkę samorządową Koleje Wielkopolskie
5) Łodzkim. Umowa zapewnia dofinansowanie na poziomie 35 mln PLN i zabezpiecza kursowanie 231 pociągów regionalnych. Została podpisana 31 stycznie 2007 roku.

W większości województw niestety wystąpiło kolejny raz pogorszenie oferty przewozowej.

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group