Autor Wiadomość
piechocinski
PostWysłany: Wto 15:06, 03 Lip 2007    Temat postu: Kolejowa Mieszkaniówka

Kolejowa mieszkaniówka

Od początku 2000 roku PKP sprzedała prawie 47 tysięcy mieszkań .W wyniku tych działań koszty gospodarki mieszkaniowej z 282,6 mln zł. w 2001 spadły do173.6 mln zł w 2001 roku. czyli o 109 mln zł przychody zaś wzrosły z 123.9 mln zł do 154,9 mln zł .Przy czym co istotne wynik na działalności mieszkaniowej w lokalach w budynkach eksploatacyjnych zawsze przez te lata był dodatni i stale ujemny w lokalach w budynkach mieszkalnych. Wynik w gospodarce mieszkaniowej minus 158 w 2001 ,141 w 2002, 11,6 w 2003 ,2,9 za okres styczeń-litopad 2004,18,7 mln za 2005.Widać wiec wyraznie,że pozostałe na stanie PKP mieszkania generują poważny wynik ujemny i wyhamowana została dynamika zmniejszania straty finansowej.

Sprzedaż mieszkań w latach 2000-2005 :
• 2000r.-10.130 lokali,
• 2001r.- 7582 lokale,
• 2002r.- 10399 lokali,
• 2003r.- 7094 lokali ,
• 2004r.- 6354 lokali,
• 2005 r.- 5105 lokali .

Przyczynami spowolnienia w ostatnich dwóch latach sprzedaży mieszkań były
problemy z regulacją stanów prawnych gruntów na których położone są budynki mieszkalne i znaczny spadek zainteresowania wykupem spowodowany m.in. wprowadzeniem od 1 maja 2004 roku opłaty od czynności cywilno-prawnych liczonej od wartości rynkowej lokalu.

W latach 2000-2005 PKP ze sprzedaży lokali mieszkalnych uzyskała 167,5 mln zł. Rozwiązano także rezerwę w wysokości 342 mln zł na przewidywana stratę z tytułu sprzedaży i nieodpłatnego przekazywania mieszkań na rzecz gmin.
Na początku 2006 roku PKP posiadała około 50,6 tyś. lokali mieszkalnych z czego prawie 17 tyś. nie może być sprzedana .Ponad 5,3 tys. nie podlega sprzedaży (art.41 ust.1 ) ze względu na to, że znajduje się w budynkach wykorzystywanych do celów zarządzania koleją lub eksploatacji i utrzymania ,około 10 tyś. mieszkań znajduje się na terenach przykolejowych w odległości poniżej 20 metrów od torów .Położenie takich budynków nie spełnia warunków określonych przepisami Ministra Infrastruktury w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie budowli i budynków , drzew lub krzewów ,elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowych a także sposobu urządzania i utrzymywania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych (z dnia 10 listopada 2004 r. ) .Ponad 1700 mieszkań znajduje się na gruntach będących własnością osób trzecich i uregulowanie stanu prawnego gruntu na rzecz PKP wymaga poniesienia dużych nakładów finansowych przekraczających ewentualne wpływy ze sprzedaży.
Przygotowywany na rok 2006 plan sprzedaży i przekazywania lokali mieszkalnych gminom zakłada zmniejszenie zasobów o 13,1 tyś. mieszkań. Na rok 2007 PKP dysponować będzie ok.20 tyś. mieszkań które mogą podlegać zbyciu.
Samorządom gminnym i spółdzielniom mieszkaniowym przekazano łącznie 5,9 tyś .mieszkań .Gminy jednak ze względu na skutki finansowe przejęcia i dalszego utrzymywania substancji mieszkaniowej , która w zdecydowanej większości jest w złym stanie technicznym a większość lokali jest zadłużona, nie przejawiają woli szybkiego przejęcia lokali od PKP.
W tej sytuacji realizacja planów zbywania mieszkań z zasobów mieszkaniowych PKP wydaje się mało realna. Realizacje dotychczasowych działań służb PKP zdecydowanie oceniła negatywnie Najwyższa Izba Kontroli (informacja o wynikach kontroli gospodarowania mieniem przez PKP S.A. z 2005 roku – na stronie bip.nik.gov.pl ) .Pamiętać tez należy ,że w zasobach pozostały z reguły mieszkania dla których nie znaleziono dotąd nabywców. W tej sytuacji strata finansowa w gospodarce mieszkaniowej PKP może znacząco wzrosnąć.
W znacznej mierze jedynym realnym sposobem redukcji kosztów w gospodarce mieszkaniami pozostaje ich przekazanie gminom. Warto więc już dziś pamiętać o potrzebie nowelizacji art.81 (ustawy z dnia 8 września o komercjalizacji ,restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe ) i przedłużeniu terminu przekazywania mieszkań gminom , co najmniej do końca grudnia 2007 roku .

Janusz Piechociński Zespół doradców Gospodarczych TOR

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group