Autor Wiadomość
piechocinski
PostWysłany: Wto 10:22, 17 Lip 2007    Temat postu: Centralny Port Lotniczy

CENTRALNY PORT LOTNICZY A KOLEJE DUŻYCH PRĘDKOŚCI

Streszczenie Henryk Panusz / Bogusław Jankowski Stowarzyszenie "Centralny Port Lotniczy"

Ograniczone możliwości dalszej rozbudowy głównych portów lotniczych zachodniej Europy, przy gwałtownym wzroście gospodarczym Chin i Indii, w perspektywie 10 do 15 lat wymuszą budowę przynajmniej jednego megaportu w Europie dla min. 100 mln pasażerów rocznie, o strukturze umożliwiającej z jednej strony zastosowanie optymalnych systemów bezpieczeństwa, z drugiej strony bardzo sprawny transfer wielkich mas ludzkich.

Ulokowanie takiego portu nad skrzyżowaniem linii kolejowych dużych prędkości umożliwi do- i rozwożenie większości pasażerów koleją, redukując intensywność nierentownych lotów krótkodystansowych.

Polska centralna dysponuje idealnym miejscem na taki port. Znajduje się ono na równinie łowicko-błońskiej, niecałe 40 km na zachód od Warszawy, gdzie przedłużona o 8 km na północ Centralna Magistrala Kolejowa przetnie się z przyszłą linią dużej prędkości Warszawa - Łódź - Wrocław/Poznań (- Berlin), zwaną linią Y, w odległości 2 km od autostrady A2.

Umieszczony nad peronami kolejowymi centralny (mid-field) terminal zapewni pionowy transfer pasażerów przesiadających się z samolotów na pociągi. Wraz ze zmodernizowaną CMK, nowa linia kolejowa zapewni przejazd z i na lotnisko w ciągu 12 minut z Warszawy, 27 minut z Łodzi, poniżej 60 minut z Poznania, Katowic i Krakowa, oraz 70 minut z Wrocławia.

Sfinansowanie budowy portu przez międzynarodowe konsorcjum z ograniczeniem wkładu budżetu centralnego do wykupu gruntów, umożliwi zaprojektowanie i budowę portu (pierwszy moduł) w ciągu 10 lat.

Około roku 2018 powinna być już czynna linia Y na odcinku Warszawa - Łódź. Zespolenie CPL z kolejami dużych prędkości zapoczątkuje erę zintegrowanego transportu w skali Europy.

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group