Autor Wiadomość
piechocinski
PostWysłany: Wto 15:37, 03 Lip 2007    Temat postu: fundusz spojności w infrastrukturze

Fundusz Spójności w Infrastrukturze

Transportowa część Funduszu Spójności jest realizowana w jednostkach podległych Ministerstwu Transportu i Budownictwa samo zaś ministerstwo pełni funkcje Instytucji pośredniczącej w Zarzadzaniu.Ocenia projekty przekazuje aplikacje do ministerstwa rozwoju Regionalnego,kontroluje zamówienia publiczne dla zaakceptowanych projektów,kontroluje realizację.

W latach 2000-2004 komisja europejska zatwierdzila 33 projekty Funduszu Spójności w sektorze Transport o łącznej wartości 3,2 i przyznanym dofinansowaniu UE w wysokości 2.3 mld euro. Obecnie MTiB zajmuje się obsluga 32 projektów – 14 kolejowych,17 drogowych oraz pomoca techniczna dla samego ministerstwa.Do polowy listopada podpisano w ramach tych projektów 90 kontraktów na lączną kwotę 1,5 mld euro.Łącznie na lata 200-2006 przeidziano dla sektora transportu w ramach FS granty o wysokości 2,8 mld euro,do wykorzystania pozostaje jeszcze około 470 mln.Celem wykorzystania dostępnych środków w roku 2005 złożono aplikacje do Fs dla kolejnych 6 projektów o łącznej wartości 873 mln euro i wnioskowanym dofinansowaniu z FS w wysokości 730 mln euro.Zakłada się ,że pozwoli to wpełni wykorzystać środki dostępne wramach tego funduszu na lata 2000-2006.w [pierwszych 7 miesiącach 2005 roku przekazano z komisji Europejskiej na podstawie zgłoszonych wniosków 482 mln euro środków z FS a bezpośrednio wykonawcom kontraktów wypłacono 356 mln euroze srodków FS a łącznie z srodkami krajowymi równowartość 646 mln euro.

Resort Transportu i Budownictwa zweryfikował i przekazał do ministerstwa finansow wnioski dla projektów drogowych na lączna kwote 152 mln euro ,dla kolejowych na lączna kwotę 30.6 mln euro.Na kolei planowano wyfakturować wykonawcom w mijającym roku 41 mln euroa na drogach 289 mln euro.Na koniec października przekazano wykonawcom na kolei 29 a na drogach 79 mln euro co daje odpowiednio dla kolei 69,8 procent wykorzystania środków a na drogach 27,3 %.

Bariery szczególnie na drogach wykorzystania srodków to :skomplikowany system prawny w szczególności w zakresie ochrony środowiska i zamówień publicznych ,niewystarczająca ilośc środkow finansowych na przygotowanie projektow i wukup gruntow,brak wieloletniego systemu wsołfinansowania przygotowania projektów i ich realizacji,brak strategii rozwoju transportu kolejowego i programu rzeczowo –finansowego sieci dróg krajowych,skomplikowany system zarzadzania FS,słabośc struktur i kadr instytucji odpowiedzialnych za przygotowanie i realizację programów,słabość zaplecza projektowego.

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group