Autor Wiadomość
piechocinski
PostWysłany: Śro 9:24, 01 Sie 2007    Temat postu:

Inwestycje priorytetowe na kolei do 2013 :

• linia E 65 – zakończenie modernizacji odcinków Gdynia-Warszawa, Katowice-Zebrzydowice oraz Czechowice Dziedzice-Bielsko Biała-Zwardoń,

• linia E 59 – zakończenie modernizacji na odcinku Wrocław-Rawicz-Poznań-Krzyż-Szczecin,

• linia E 20/CE 20 – Warszawa-Poznań (zakończenie prac), odcinek Łowicz-Skierniewice (zakończenie prac) i odcinek Siedlce-Terespol (modernizacja),

• linia E 30 – zakończenie modernizacji odcinków Opole – Kędzierzyn-Koźle – Gliwice – Zabrze oraz Legnica-Węgliniec-Bielawa Dolna-Horka,

• linia CE 59 – modernizacja odcinka Wrocław-Zielona Góra-Rzepin-Szczecin,

• linia Warszawa-Łódź – zakończenie modernizacji na całej długości,

• linia Psary-Kozłów-Kraków – modernizacja odcinka łączącego CMK z Krakowem,

• linia kolejową nr 8 – modernizacja odcinka Warszawa-Radom-Kielce wraz z budową łącznicy do lotniska Warszawa Okęcie,

• linia kolejową nr 14 – modernizacja odcinka Łódź-Zduńska Wola-Kalisz, • przygotowanie do budowy linii kolejowej dużych prędkości Warszawa-Łódź-Kalisz-Wrocław/Poznań.
piechocinski
PostWysłany: Śro 9:03, 04 Lip 2007    Temat postu: PLK w nowej strategii

Kluczową rolę na rynku kolejowym Nowa Strategia przypisuje zarządcy infrastruktury kolejowej – PKP Polskim Liniom Kolejowym. Jej podstawowym celem będzie utrzymanie sieci kolejowej w dobrym stanie i świadczenie usług udostępniania linii kolejowych na równych zasadach wszystkim przewoźnikom kolejowym. Spółka PLK nie będzie podmiotem nastawionym na maksymalizację zysku. Skarb Państwa ,jako jedyny właściciel spółki nie będzie wymagał zwrotów zaangażowanych w spółkę kapitałów w postaci dywidendy. Priorytetowym przeznaczeniem wypracowanych środków będzie finansowanie inwestycji i modernizacji. PLK zostanie wyposażona w majątek do prowadzenia działalności. W procesie porządkowania spraw majątkowych nastąpi zwolnienie dzierżawionej dotychczas przez PKP Cargo infrastruktury kolejowej z której korzystać będą inni przewoźnicy. Będą to w szczególności takie elementy infrastruktury jak stacje techniczne i rozrządowe ,odcinki torów rozrządowych ,manewrowych i ładunkowych ogólnego przeznaczenia. Jednocześnie PLK zostanie wyposażona w majątek niezbędny do przeglądów i utrzymania linii kolejowych oraz wykonywania napraw konserwatorskich. Do PLK zostaną więc włączone podmioty gospodarcze związane z utrzymaniem infrastruktury w tym niektóre zakłady naprawcze infrastruktury.

Strategia zakłada również jednoznaczne rozdzielenie w PLK spraw związanych z eksploatacją infrastruktury kolejowej od procesu inwestycyjnego. Konsekwencją wszystkich tych działań będzie też wyodrębnienie kapitałowe spółki PLK. Nie będzie ona powiązana kapitałowo z żadnym podmiotem gospodarczym. Akcje PLK nie będą mogły być przedmiotem obrotu kapitałowego ,ich jedynym właścicielem będzie skarb państwa ,a PLK nie będzie właścicielem innych podmiotów gospodarczych.

Zakłada się w Strategii że wydatki z budżetu państwa i Funduszu Kolejowego na remonty i utrzymanie infrastruktury kolejowej wyniosą :w roku 2006 -215 mln, a w latach 2007-2009 po 260 mln złotych roczne. Nowa Strategia omawia także wykorzystanie środków unijnych. Szacuje się że całkowita pomoc unijna dla kolejnictwa kształtować się będzie w poszczególnych latach następująco :rok 2006 -2 mld zł ,2007 1,675 mld ,2008 -1,6 mld, 2009-3 mld zł. Od 2010 roku roczne wykorzystanie środków unijnych ma się kształtować na poziomie około 3 mld zł.
Łączne nakłady inwestycyjne na rynku kolejowym wyniosą więc odpowiednio :
-rok2006-3,4 mld
-rok 2007 2,8 mld
-rok 2008 2,9 mld
-rok 2009 5,1 mld
O skali wykorzystania środków unijnych przez sektor kolejowy na przedsięwzięcia inwestycyjne będą decydowały wielkość środków własnych ,środki pozyskane z budżetów państwa i samorządu oraz możliwość pozyskanie środków kredytowych na finansowanie pomostowe. Jeszcze nigdy w historii planowane nakłady w sektorze kolejowym na inwestycje nie były tak znaczące.
_________________

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group